Банкам

Пытаннi i адказы

Задаць пытанне

Пытанне: Што такое “разліковая база”?

Адказ: Пад разліковай базай разумеецца сярэдняе арыфметычнае штодзённых балансавых рэшткаў на рахунках банка па ўліку грашовых сродкаў, размешчаных фізічнымі асобамі ў банкаўскія ўклады (дэпазіты), якія падлягаюць кампенсацыі ў адпаведнасці з Законам, за кожны каляндарны дзень разліковага перыяду.

Пытанне: Які дакумент пацвярджае пастаноўку на ўлік банка ў Агенцтве?

Адказ: Агенцтва абавязана на працягу трох працоўных дзён з даты ўключэння банка ў рэестр банкаў, прынятых на ўлік, выдаць гэтаму банку сведчанне аб прыняцці яго на ўлік у Агенцтве.

Пытанне: Якія абавязковыя ўзносы банк абавязаны пералічваць у рэзерв Агенцтва?

Адказ: Банкі абавязаны пералічваць на беззваротнай аснове ў рэзерв Агенцтва абавязковыя ўзносы - уліковы ўзнос і каляндарныя ўзносы.

Пытанне: У якім памеры пералічваецца банкам Агенцтву уліковы ўзнос?

Адказ: Уліковы ўзнос складае 0,5 працэнта ад памеру нарматыўнага капіталу банка па стане на 1-е чысло месяца, у якім банкам атрымана спецыяльны дазвол (ліцэнзія).

Пытанне: У якім памеры пералічваюцца банкам Агенцтву каляндарныя ўзносы?

Адказ: Памер каляндарнага ўзносу вызначаецца зыходзячы з памераў базавай стаўкі (стандартнай, паніжанай, надзвычайнай) і дадатковай стаўкі, якія прымяняюцца да разліковай базы для вылічэння каляндарных узносаў.
Базавая стандартная стаўка не можа перавышаць 0,3 адсотак разліковай базы.
Базавая паніжаная стаўка не можа перавышаць 0,15 адсотак разліковай базы і ўжываецца банкам пачынаючы з справаздачнага разліковага перыяду, наступнага за разліковым перыядам, у якім памер рэзерву Агенцтва склаў 5 і больш адсотак ад агульнага памеру разліковых баз банкаў, прынятых на ўлік.
Базавая надзвычайная стаўка не можа перавышаць 0,6 адсотак разліковай базы, і яе памер устанаўліваецца Саветам Міністраў Рэспублікі Беларусь і Нацыянальным банкам па ўзгадненні з Прэзідэнтам Рэспублікі Беларусь.
Банкі прыпыняюць прымяненне базавых ставак каляндарных узносаў пачынаючы са справаздачнага разліковага перыяду, наступнага за разліковым перыядам, у якім памер рэзерву Агенцтва склаў 10 і больш працэнтаў ад агульнага памеру разліковых баз банкаў, прынятых на ўлік, і аднаўляюць іх прымяненне пачынаючы са справаздачнага разліковага перыяду, наступнага за разліковым перыядам, у якім памер рэзерву Агенцтва склаў менш за 10 працэнтаў ад агульнага памеру разліковых баз банкаў, прынятых на ўлік.
Дадатковая стаўка каляндарнага ўзносу не можа перавышаць 0,15 адсотак разліковай базы, і яе памер усталёўваецца ў залежнасці ад узроўню рызык, якія прымаюцца банкамі пры ажыццяўленні сваёй дзейнасці.

Пытанне: Які парадак разліку і пералічэння банкам каляндарных узносаў у рэзерв Агенцтва?

Адказ: Разлік каляндарных узносаў ажыццяўляецца банкамі самастойна.
Каляндарныя ўзносы пералічваюцца банкам у рэзерв Агенцтва да 10-га чысла месяца, наступнага за справаздачным разліковым перыядам.

Пытанне: Як вызначаецца ўзровень рызыкі банка ў мэтах разліку каляндарных узносаў?

Адказ: Правілы ацэнкі дзейнасці банкаў у мэтах вызначэння ўзроўню прымаемых імі рызык, уключаючы паказчыкі ацэнкі і методыку класіфікацыі банкаў па групах рызыкі, зацверджаны пастановай Праўлення Нацыянальнага банка Рэспублікі Беларусь ад 08.02.2022 № 53.

Пытанне: У якім парадку ажыццяўляецца пастаноўка на ўлік банка ў Агенцтве?

Адказ: Банк у дзень падачы дакументаў у Нацыянальны банк для атрымання спецыяльнага дазволу (ліцэнзіі) на ажыццяўленне банкаўскай дзейнасці, які дае права на ажыццяўленне банкаўскай аперацыі па прыцягненню грашовых сродкаў фізічных асоб у банкаўскія ўклады (дэпазіты), накіроўвае ў Агенцтва заяву аб прыняцці яго на ўлік.
Нацыянальны банк у дзень выдачы банку спецыяльнага дазволу (ліцэнзіі) накіроўвае ў Агенцтва ў пісьмовай форме апавяшчэнне аб прынятым рашэнні з указаннем наймення банка, месца яго знаходжання, даты дзяржаўнай рэгістрацыі, нумара спецыяльнага дазволу (ліцэнзіі), а таксама памеру нарматыўнага капіталу банка для наступнага разліку памеру яго ўліковага ўзносу.
Банк абавязаны пералічыць у рэзерв Агенцтва ўліковы ўзнос на працягу трох рабочых дзён з даты атрымання спецыяльнага дазволу (ліцэнзіі) на ажыццяўленне банкаўскай дзейнасці, які прадастаўляе права на ажыццяўленне банкаўскай аперацыі па прыцягненню грашовых сродкаў фізічных асоб у банкаўскія ўклады (дэпазіты).
Агенцтва ў дзень атрымання ад банка ўліковага ўзносу прымае гэты банк на ўлік шляхам уключэння яго ў рэестр банкаў, прынятых на ўлік.

Пытанне: Што такое часовая адміністрацыя?

Адказ: Часовая адміністрацыя з'яўляецца спецыяльным органам кіравання банка, які назначаецца Нацыянальным банкам Рэспублікі Беларусь у парадку, устаноўленым Законам Рэспублікі Беларусь ад 13 снежня 2022 г. № 227-З "Аб урэгуляваннi неплацежаздольнасці" і нарматыўнымі прававымі актамі Нацыянальнага банка Рэспублікі Беларусь. Парадак дзейнасці часовай адміністрацыі ўстанаўліваецца нарматыўнымі прававымі актамі Нацыянальнага банка Рэспублікі Беларусь.

Пытанне: Якія падставы для прызначэння часовай адміністрацыі?

Адказ: Нацыянальны банк Рэспублікі Беларусь мае права прызначыць часовую адміністрацыю, калі:
банк ва ўстаноўлены тэрмін не выконвае патрабаванні Нацыянальнага банка Рэспублікі Беларусь аб адхіленні кіраўніка банка або аб прыняцці мер па паляпшэнні фінансавага стану або рэарганізацыі банка;
у адпаведнасці з заканадаўчымі актамі ёсць падставы для прыпынення дзеяння або адклікання ў банка спецыяльнага дазволу (ліцэнзіі) на ажыццяўленне банкаўскай дзейнасці;
ёсць падставы меркаваць, што склалася становішча, якое пагражае бяспечнаму функцыянаванню банка, і (або) падтрыманню стабільнасці банкаўскай сістэмы, і (або) інтарэсам укладчыкаў і іншых крэдытораў банка.
Рашэнне Нацыянальнага банка Рэспублікі Беларусь аб назначэнні часовай адміністрацыі публікуецца Нацыянальным банкам Рэспублікі Беларусь у яго перыядычным друкаваным выданні і размяшчаецца на афіцыйным сайце Нацыянальнага банка Рэспублікі Беларусь ў глабальнай камп'ютарнай сетцы Інтэрнэт на працягу 15 дзён з дня прыняцця гэтага рашэння.

Пытанне: На які тэрмін НБ РБ можа быць прызначаная часовая адміністрацыя ў банку?

Адказ: Часовая адміністрацыя можа быць прызначаная на тэрмін да васямнаццаці месяцаў.

Пытанне: Пры якіх умовах спыняецца дзейнасць часовай адміністрацыі?

Адказ: Нацыянальны банк Рэспублікі Беларусь прымае рашэнне аб спыненні дзейнасці часовай адміністрацыі:
пры ліквідацыі прычын, якія паслужылі падставай для яе назначэння; пры перадачы спраў упраўляючаму;
па іншых падставах, устаноўленых нарматыўнымі прававымі актамі Нацыянальнага банка Рэспублікі Беларусь.

Пытанне: Якія працэдуры, якія прымяняюцца пры разглядзе справы аб банкруцтве банка?

Адказ: Пры разглядзе справы аб банкруцтве банка могуць прымяняцца конкурсную вытворчасць або ліквідацыйную вытворчасць.

Пытанне: Патрабаванні, якія прад'яўляюцца да кіраўніка пры банкруцтве банка.

Адказ: Кіраўнік пры банкруцтве банка павінен адпавядаць патрабаванням артыкула 45 Закона Рэспублікі Беларусь ад 13 снежня 2022 г. № 227-З "Аб урэгуляванні неплацежаздольнасці", кваліфікацыйным патрабаванням, устаноўленым Нацыянальным банкам Рэспублікі Беларусь, а таксама мець дадаткова спецыяльны атэстат кіраўніка. Кіраўнікам пры банкруцтве банка можа быць назначана па рашэнню эканамічнага суда арганізацыя, якая ажыццяўляе гарантаваную кампенсацыю банкаўскіх укладаў (дэпазітаў) фізічных асоб, пры ўмове выканання патрабаванняў, устаноўленых артыкулам 159 Закона Рэспублікі Беларусь ад 13 снежня 2022 г. № 227-З "Аб урэгуляванні неплацежаздольнасці. Нарматыўнымі прававымі актамі Нацыянальнага банка вызначаюцца аб'ём кваліфікацыйных патрабаванняў да ўпраўляючага пры банкруцтве банка Рэспублікі Беларусь, парадак і іншыя ўмовы яго спецыяльнай атэстацыі, у тым ліку падставы і парадак выдачы і анулявання спецыяльнага атэстата ўпраўляючага.

Пытанне: Пытаннi i адказы

Адказ: Прадстаўленыя на гэтай старонцы цытаты і вытрымкі з нарматыўных прававых актаў з'яўляюцца неафіцыйным перакладам такіх нарматыўных прававых актаў. Распаўсюджванне (прадастаўленне) прававога акта, перакладзенага з дзяржаўнай мовы, на якой ён быў прыняты (выдадзены), ажыццёўлена з пазнакай “неафіцыйны пераклад”, выкладзенай на мове перакладу ў адпаведнасці з п. 14 Палажэння аб дзейнасці па распаўсюджванню (прадастаўленню) прававой інфармацыі, зацверджанага Указам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 30 снежня 2010 г. № 712 “Аб удасканаленні дзяржаўнай сістэмы прававой інфармацыі Рэспублікі Беларусь”.

Пытанне: Якія дакументы вызначаюць патрабаванні да фармату рэестра абавязацельстваў банка перад фізічнымі асобамі, у тым ліку якія выступалі ў якасці індывідуальных прадпрымальнікаў.

Адказ: Пры фармаванні рэестра абавязацельстваў банка неабходна кіравацца наступнымі дакументамі:
Пастанова Праўлення Нацыянальнага банка Рэспублікі Беларусь ад 24 снежня 2009 г. № 209 “Аб рэестры абавязацельстваў банка перад фізічнымі асобамі”. Дакументам устаноўлена форма і парадак фарміравання рэестра абавязацельстваў банка перад фізічнымі асобамі;
Дэталёвыя патрабаванні з улікам выкарыстання інфармацыйных тэхналогій да рэестра абавязацельстваў банка перад фізічнымі асобамі зацверджаны Намеснікам генеральнага дырэктара дзяржаўнай установы “Агенцтва гарантаванага пакрыцця банкаўскiх укладаў (дэпазiтаў) фiзiчных асоб” Лега С.Р. 2 чэрвеня 2023 г. у дакуменце “Фармат рэестра абавязацельстваў” Версія 2.1., разасланым банкам для выкарыстання ў працы.

Пытанне: У якім фармаце фарміруецца рэестр абавязацельстваў банка?

Адказ: Рэестр абавязацельстваў банка фарміруецца ў электронным выглядзе ў фармаце XML у кадоўцы UTF-8 і складаецца з аднаго xml-дакумента.

Пытанне: Якім спосабам банк перадае сфарміраваны рэестр абавязацельстваў у Агенцтва?

Адказ: Рэестр перадаецца ў Агенцтва ў электронным выглядзе з выкарыстаннем сродкаў абароны інфармацыі па каналах сувязі. Па ўзгадненні з Агенцтвам рэестр можа быць перададзены на знешнім носьбіце.

Пытанне: Ці магчыма прадастаўленне банкам Агенцтву двух незалежных рэестраў абавязацельстваў у фармаце XML асобна па фізічных асобах і асобна па фізічных асобах, якія выступалі ў якасці індывідуальных прадпрымальнікаў?

Адказ: Прадастаўленне двух незалежных рэестраў не дапускаецца. У адпаведнасці з дакументам “Фармат рэестра абавязацельстваў” Версія 2.1 прадугледжана фарміраванне аднаго выніковага рэестра, уключаючы фізічных асоб і фізічных асоб, якія выступалі ў якасці індывідуальных прадпрымальнікаў.

Пытанне: На якой мове запаўняюцца рэквізіты рэестра абавязацельстваў банка?

Адказ: Усе рэквізіты ў Форме рэестра абавязацельстваў запаўняюцца на рускай мове. У выпадку, калі ў прад'яўленых фізічнай асобай дакументах няма рускамоўнага напісання рэквізіту, дапускаецца запаўненне звестак аб фізічнай асобе, у тым ліку, якая выступала ў якасці індывідуальнага прадпрымальніка, літарамі лацінскага алфавіту.